الجمعة، 25 مارس 2011

خبير استراتيجي

ـــــــــــــــــــــــ

أحد الخبراء الاستراتيجيين ، في مداخلته التليفونية مع الإذاعيةالقديرة عبير صبرى خلال الفترة المفتوحة "صباح الخير من إذاعة مصر" ، ورأيه عن الجديد في البيان 25 للقوات المسلحة ، قال مايلي: "أن هناك عزيمة وإصرار علي تطهير سيناء من الإرهاب" ، "ومنها لله أمريكا واللي معاها" اللي أقسموا علي تدمير العالم العربي وخصوصا سوريا ، اللي أنا درست في معاهدها أيام الوحدة وكانت دولة قوية ، والرئيس السيسي هو أول رئيس يهتم بتطهير سيناء من الإرهاب ، وأنا يسمع عن تعمير سينا من يوم ماكنت ملازم تاني (مافيش حاجة اسمها ملازم تاني ، فيه ملازم
وملازم أول ، زى مدرس ومدرس أول) في القوات المسلحة! ولما أرادت المذيعة دخوله في الموضوع وحاولت تذكيره بضبط نوعيات جديدة من المخدرات مثل الهيروين ، نهرها قائلا: خليكي صبورة!
* آدى نوعية اللي واجعين دماغنا بأنهم "خبراء استراتيجيون" بعد خروجهم للمعاش ، سواء في الجيش أو الشرطة ، وكل مالديه هو شوية تعبيرات إنشائية!
* أقطع دراعي إذا كان سمع أو قرأ البيان ، قبل أن يتقدم للإدلاء باقواله في الإذاعة! لسبب بسيط ، وهو أن مداخلته لم تتضمن بندا واحدا مما جاء في البيان!
* Ayman Abou Zayd‎ كبسة لكاتو !!!: اللواء كاطو، خبير استراتيجى: "متظاهرو "الدفاع" بلطجية وشباب التحرير مغيب ويجب تطبيق قانون الطوارئ عليهم بتهمة البلطجة السياسية" ..ولكن المبدع الساخر جلال عامر رد عليه وقاله : كان نفسي لما اكبر اكون خبير استراتيجى بس أهلى ضغطوا عليا عشان أكمل تعليمى .Mohamed بواسطة: على فكره انا مصري/ Abdelsalam Ismail ينصر دينك يا جلال يا عامر(اسكندراني جدع من بحرى)..خبير استراتيجي إيه وزفت إيه! الراجل ده عمّال يخبط في الناس من خلال الفضائيات ، وما يعرفش يتحاور مع حد ، وواخدها بالدراع ، ولما فشل في الحوار مع الإعلامية المحترمة دينا عبد الرحمن مقدمة برنامج صباح دريم حرض عليها أحمد بهجت صاحب القناة للاستغناء عنها وعن البرنامج..وكلام جلال عامر صحيح ، لآنه كان ضابطا في القوات المسلحة خلال حرب أكتوبر وكان في طريقه ليصبح خبيرا استراجيا هو الآخر لو استمر في الخدمة حتي التقاعد ، ولكنه لحق علي نفسه والتحق بكلية الحقوق لدراسة القانون ثم كلية الآداب لدراسة الفلسفة ، وتحول إلي الكتابة والعمل الصحفي..متعلقات: نبذة عن جلال عامر + كاطو لمعتز الدمرداش: ''بلاش نتكلم عن مبارك.. ربنا يصبره على ما بلاه''

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق